מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל החינוך הדתי

מדינת ישראל,

משרד החינוך

זהו(ת) גן חמ"ד

share
שתפו עמוד:
זהו(ת) גן חמ"ד

מבוא

לפני כמאה שנה, שאל הרב קוק זצ"ל את השאלה: על הילדות תיפול תמיד השאלה - איך אנו מכירים אותה ביחסה לחינוך? אם היא רק הכשר לאישיות או שיש לה ערך בפני עצמה? מובן הדבר שכשמעמידים את יסוד החיים רק על העבודה והפרנסה, אין לילדות זכות מצד עצמה.

לא כן היא לפי ההכרה האידאלית המעריכה את החיים לפי הטוהר שבהם, לפי הטוב, החסד והתום הנסוך בקרבם. על פי זה המשפט, יעלה לנו ערך הילדות לא רק בתור הכשר לאישיות הגדולה, כי אם חטיבה יקרה בחיים מצד עצמה. ולפעמים תעלה אצלנו בתור המעולה שבתקופות החיים, שכל החיים ראויים להיות המכשירים לעמדתה. על כן זאת היא חובתנו לשמור בכל עוז את תום הילדות, ולשמור את ליחה בכל תקופות חייו - בבחרות, בשחרות, בזקנה ובשיבה. זאת היא תעודת החינוך בישראל (מתוך איגרת החינוך).

חז"ל הדגישו את החשיבות והערך של החינוך למצוות של הילדים למרות היותם פטורים מחובת הקיום, ועוד לפני שעמדו על משמעות העשייה. את החשיבות שייחסו חז"ל לחינוך למצוות בגיל הרך אפשר ללמוד ממעמד הקהל, שבהקשר אליו נשאלת השאלה: מה הטעם להביא את התינוק, שעדיין אין לו דעת? ומדוע מגיע על כך שכר לזה שהביאו? ומשיבים חז"ל כי גם במקרה שהתינוקות אינם מסוגלים להתרשם מהמראה המרהיב, עדיין המעמד יכול להשפיע עליהם באופן בלתי מודע. הגן מזמין את הילדים לפעילות חווייתית ולמפגשים חגיגיים. הלמידה בגן הנה אינטגרטיבית ותואמת התפתחות. העשייה היומיומית בגן, המבוססת על לימוד תורה וקיום מצוות, בונה תשתית המשפיעה על עיצוב הזהות הציונית-דתית של הילדים. השתתפות הילדים הצעירים בחוויית לימוד משמעותית בבחינת "לב לדעת", הלכה למעשה, נחקקת בנפשם ומהווה מצע עשיר להמשך התפתחותם הרוחנית.