חינוך חברתי ערכי קהילתי
מבוא
מפקחי ומנחי החמ"ד במינהל חברה ונוער אחראים על החינוך החברתי-ערכי בכלל בתי הספר הממלכתיים - דתיים בארץ וכן על החינוך החברתי ערכי מחוץ לכותלי בית הספר במסגרת תנועות הנוער, מתוך ראייה של רצף חינוכי שלם.
יחידת החמ"ד במינהל חברה ונוער, מחויבת למטרות מינהל חברה ונוער ולמטרות מינהל החינוך הדתי במשרד החינוך.
יחידת החמ"ד במינהל חברה ונוער היא ה"בית" לכלל בעלי התפקידים בחינוך החברתי-קהילתי-ערכי ולמחנכים כמי ששואפים להטמיע בקרב בני הנוער בחינוך הממלכתי דתי (ז'-י"ב) זהות ציונית-דתית, בעלת ערכים תורניים, מוסריים וחברתיים ולחזק את מחויבותם של בני הנוער לתורת ישראל, למדינת ישראל ולעם ישראל בארץ ובתפוצות.
צוות יחידת החמ"ד במינהל חברה ונוער , יחד עם בעלי התפקידים המובילים בבתי החינוך, שואפים להצמיח מנהיגות תורמת בכל שטחי החיים, המושתתת על מעורבות ומחוייבת לאחריות הדדית על פי המסורת היהודית.
חמ"ד – הייחודי בתוך היחד – חינוך חברתי בבתי ספר על יסודיים ממלכתיים דתיים
מטרות יחידת החמ"ד במינהל חברה ונוער
- הטמעת תפיסת עולם חינוכית בקרב אנשי החינוך, מנהלים ובעלי תפקידים, אשר מדגישה את החינוך החברתי-ערכי כחלק מרכזי בבית החינוך.
- הטמעה וחיזוק תפיסת העולם הציונית-דתית בקרב בני הנוער תוך מחויבות לערכי עם ישראל, ארץ ישראל, תורת ישראל ויישומם בחיי היום יום.
- הנעה וקידום התלמיד הציוני-דתי כאדם ירא שמיים, אוהב תורה, מחויב לקיום מצוות, תורם, מעורב, שואף למיצוי עצמי ומצוינות חברתית-לימודית.
- טיפוח בוגר אוהב מולדת, מחובר לשורשים ההיסטוריים-היהודים ובעל תחושה של "חוליה בשרשרת".
- חיזוק הערבות ההדדית והמעורבות החברתית-קהילתית בקרב תלמידי החמ"ד תוך בשאיפה לצדק ולנתינה ברוח נביאי ישראל.
- יצירת דיאלוג סובלני בחברה הישראלית על רבדיה וגווניה השונים על בסיס תפיסת המחלוקת במקורות ישראל.
- הצמחת מנהיגות צעירה, יצירתית, משפיעה ורלוונטית התורמת לעיצוב דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית.
- הטמעת אבני היסוד של החינוך החברתי-ערכי-קהילתי כעוגן חינוכי מוביל בחינוך בכלל ובחינוך החברתי-ערכי בפרט.
עקרונות העבודה
- מדיניות משרד החינוך ומנהל חברה ונוער מיושמת בארבעה תחומים עיקריים: חינוך חברתי קהילתי – תלמידים ונוער, של"ח, קידום נוער, תכנים, תוכניות הכשרה והשתלמויות.
- תאום ושותפות עם מינהל החמ"ד והמחמדי"ם מתוך ראייה כוללת של התוכניות החברתיות ערכיות בבית ספר ובקהילה.
- פיתוח תוכניות לימוד ופעילויות חברתיות ייחודיות לחינוך הממלכתי דתי.
- בית חינוך כמשפחה - פיתוח תוכניות, חומרי הוראה והטמעה.
- ליווי, העצמה והדרכה של בעלי תפקידים בחינוך החברתי-ערכי בבתי הספר ומחוצה להם: רכזי חינוך חברתי-קהילתי, מנחי מועצות תלמידים, מורי של"ח וידיעת הארץ, מנחי מעורבות חברתית/לאורו נלך, מנחי מנהיגות צעירה, רכזי נוער, מדריכי נוער, מועצות תלמידים - נוער הקהל.
- הכשרה והשתלמויות בעלי תפקידים בהשתלמויות ארציות, מחוזיות ובית ספריות.
- טיפוח קשרי גומלין עם מוסדות להשכלה גבוהה לצורך פיתוח מגמות הכשרה של בעלי תפקידים בתחום החברתי-ערכי.
- שיתוף פעולה, טיפוח קשרי עבודה ופיתוח תוכניות עם יחידות רלוונטיות במשרד החינוך כגון: אגף לשירות לאומי, שפ"י, אגף לחינוך על יסודי, אגף לחינוך יסודי, מפמרי"ם בחמ"ד, יחידת שותפות הורים ועוד.
- עבודה משותפת עם עמותות וארגונים העוסקים בטיפוח והטמעה של נושאים חינוכיים-ערכיים בחמ"ד: מעגלים, ידידים, אפיקים, לאורו נלך, יסודות, תנועות הנוער.
תכנים ותכניות
-
תכנית לימודים לשעת החינוך החברתי ערכי
שיעור חינוך הוא חלק חשוב ממכלול הפעילות החינוכית-חברתית המתקיימת בבית הספר.
שיעורי החינוך מאפשרים למחנך הכיתה, כמבוגר המשמעותי, להוביל תהליכים חינוכיים, ערכיים וחברתיים ולהשפיע על האקלים בכיתתו. כל שיעור חינוך הוא הזדמנות לשיח רגשי, לבירור ערכי ולשיח המפתח חשיבה מוסרית והוא מבוסס על ידע, על מיומנויות ועל ערכים.
כיתת האם משמשת קבוצת שייכות גם בחטיבה העליונה, ולשיעור החינוך השפעה על התהוות תחושת השייכות של התלמיד לכיתתו ולבית הספר. לפיכך, הכיתה כמסגרת חברתית היא גורם משמעותי בפיתוחו הרגשי, החברתי והערכי של התלמיד, בתחושת המסוגלות שלו ובבניית זהותו.
שיעור חינוך משמש חוליה מרכזית ביצירת רצף חינוכי חברתי בין מגוון הפעילויות החברתיות והתרבותיות המתקיימות בבית הספר.
שיעור חינוך מיטבי משלב את התלמידים כשותפים פעילים ומעורבים בתהליכים החינוכיים המתחוללים בכיתתם.
נושאי הליבה של שיעורי החינוך הם: זהות ושייכות, מחויבות למדינת ישראל, מעורבות וסולידריות חברתית, הכיתה כקבוצה חברתית, מנהיגות, אורח חיים דמוקרטי ועוד. -
-
-
-
-
- בשבילי הזיכרון משרד החינוך ו"יד ושם" פעלו במשותף ליצירה של תכנית חינוכית ולימודית כוללת להוראת השואה בכל המגזרים ובגילאים השונים. מטרת התכנית להסדיר את לימודי השואה בכל שכבות הגיל, לבסס הוראה של תכנים ומושגים באופן ספירלי ולחנך לערכים אנושיים ולאומיים הקשורים לנושא.
- החוברת אמונתך בלילות מיועדת למורה המחנך בחמ"ד המלווה מסעות בני נוער לפולין ומסעות משואה לתקומה בארץ, ובה מאמרים להרחבת הידע ולהעמקת המחשבה בנושאים אמוניים וכן פעילויות להעברה בכיתות.
- ערכת קלפים לשיחת ערב במסע בפולין או במסע משואה לתקומה בארץ – שיחות הערב שמוביל המחנך המלווה את המסע הן כלי לעידוד חשיבה ולהעלאת רגש בנוגע לחוויות שהתלמידים חוו במהלך היום. כלי חינוכי ערכי זה מאפשר הצפה של תחושות, של מחשבות ושל שאלות שעולות לאורך המסע, משמש מצע להתפתחות תפיסות והבנות ומאפשר למשתתפים עיבוד פעיל של תכני המסע ושל החוויות ברמה אישית וקבוצתית.
- קובץ שאלות המסע לפולין הרב אבי גיסר ראש מועצת החמ"ד ורב היישוב עפרה.
-
שירות משמעותי לבת הדתית
- היערכות מנהלים בתהליך הכוון הבת הדתית
- שיעור הכנה ליריד שירות לאומי אזרחי - מצגת
- שיעור הכנה ליריד שירות לאומי אזרחי (pdf)
- "תיקון עולם" - חוברת להכנת תלמידות י'-י"ב לקראת שירות משמעותי
- לקראת שירות לאומי - אסיף שיעורי הכנה והכוון לבנות י"ב בהלימה לחוברת תיקון עולם
שירות משמעותי לבן הדתי
- משדר הכוון לבן הדתי
- מערך לתלמידי י"ב בחמ"ד לקראת גיוס לצה"ל בעקבות חרבות ברזל: סגור | פתוח
- מסמך מרכז הכנת הבן הדתי לשירות משמעותי
- הכנה לצה"ל הכוון הבן הדתי - מצגת
- שיחות הכנה לצה"ל בתיכוני החמ"ד - הרבנות הצבאית
- "עת לבחור" - שיעור למחנך ולר"מ להכנת הבן הדתי לבחירת מסלול המשך
- "וידעת כי ה' אלוהיך הוא הנותן לך כח לעשות חיל" – השירות הצבאי כחלק מזהות ציונית דתית וחלק בלתי נפרד מלימוד תורה ומקיומה. חיזוק שאיפתו של כל מתגייס למלא תפקיד משמעותי בצבא.
- חייל חובש כיפה, קושי ואתגר – בירור הקשיים והאתגרים הצפויים לחייל הדתי במהלך שירותו ומתן מענים להתמודדות עם הקשיים.
- ייצוגיות בשירות הצבאי – העלאה למודעות המשתתפים כי חייל חובש כיפה מייצג בהתנהגותו ובמעשיו, לעיתים בעל כורחו, את כלל החיילים הדתיים ואולי אף את הציבור הדתי לאומי כולו.
- חוזר מנכ"ל - נוהל אישור היעדרות של תלמידי כיתות י"א ו-י"ב מלימודים לצורך בחינת מסגרות המשך ולצורך מיונים לשירות צבאי ולשירות לאומי-אזרחי.
-
-
-
-