מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל החינוך הדתי

מדינת ישראל,

משרד החינוך

תכניות יחודיות

share
שתפו עמוד:
תכניות יחודיות

תוכנית בית מדרש יוצר

אולפנת שעלבים

תקציר המתאר עבודה של שנת לימודים אחת במסגרת הניסוי

בית המדרש היוצר הופעל השנה בפעם הראשונה באולפנא לבנות שעלבים. תוכנית בית המדרש הוגדרה כרצון לשלב בין היצירה האומנותית לבין העולם הרוחני והאמוני של הבנות וזאת בהתאם לערכים הנהוגים באולפנא.
הניסוי נערך עם תלמידות המגמה לאומנת בכיתה י"א, ההשתתפות בבית המדרש היוצר הייתה על בסיס רצונה של כל בת. 19 בנות מתוך 22 בנות המגמה בחרו להשתתף בתוכנית.
ראש האולפנא, הרב ישי מאיר, היה שותף פעיל במהלך כל הסדנא וכן בשלב ההקמה והתכנון שלה. הרב ישי מאיר נרתם להובלת הסדנא מתוך מטרה של הנחלת האמונה דרך הכלים האומנותיים וזאת לאחר שהרב נחשף ליכולות הטמונות ביצירה האומנותית כפי שבאו לידי ביטוי בעבודות הגמר של תלמידות המגמה לאומנות. הרב ישי הדגיש את היכולת של האומנות לשמש ככלי ביטוי להפנמת ערכים אמוניים המאפשרים צמיחה וגדילה מבחינה אישית.
יחד עם הרב ישי למדנו נושאים וטקסטים מתאימים, בעזרת מיקוד הנושא הגענו אל הנפש של כל תלמידה.
בית המדרש היוצר פעל בסדנת האומנות אחת לשבועיים בימי שישי. חשוב להדגיש שביום שישי לא התקיימו לימודים באולפנא, כל המשתתפים בסדנא, הבנות והרב ישי, הגיעו למרות זאת.
בסיכום הניסוי נערך בית מדרש יוצר לבנות ולאימותיהן. במפגש העברנו סדנא כדוגמת הסדנאות שנערכו במהלך השנה. הוצגו בפני האימהות עבודות שנעשו במהלך השנה וסיכום של הניסוי.
בעקבות הניסוי המוצלח, הוחלט על ידי הרב ישי מאיר לערוך בית מדרש יוצר חד פעמי למחנכות של האולפנא. התגובות שלהן היו חיוביות ביותר.
האולפנא נושאת עיניים כלות לתחילת ההפעלה של בית המדרש היוצר בשנה הבאה.

תוכנית נסויית באולפנת "נווה חנה"

מקום הניסוי: אולפנת נווה חנה בגוש עציון - תשס"ז
הנחיה: "בית אב" בראשותו של הרב דב ברקוביץ
הנחיה תורנית: הרב דב ברקוביץ
הנחיה יצירתית: האמן אשר דהן
כיתת הניסוי: כיתה י"א - המגמה לאמנות
שותפים לניסוי: ראש האולפנה - הרב רונן בן דוד
רכזת המגמה: נעה כהן
מטרה מרכזית: ניסיון להביא את התלמידות ליצירה אמנותית המחוברת לעולמן האישי, התרבות בה הן גדלות ומתחנכות והמקורות היהודיים והתרבותיים המהוים את שורשי התרבות הזו.
הדרך: לימוד מקורות בדרך של חיבור אישי אל הנפש ואחר כך התחברות וביטוי לחיבור הנפשי ביצירה.

תיאור התפתחות הניסוי ביצירה יהודית באמנות

בשנת תשס"ה בשיתוף עם מנהלת היחידה לתקשורת ואמנות בממ"ד, רויטל זיון (שטרן), צוות בית אב תכנן והפעיל סדנאות ניסוייות להכשרת תלמידות ליצירה חופשית ברוח היהדות.

בתי ספר שהשתתפו בתכנית היו: אולפנת צביה – מעלה אדומים, אולפנת נווה חנה – באלון שבות, אמית תל אביב, אולפנת ראש צורים ואולפנת כפר פינס.

הסדנאות היו פרי ניסיון של שתי השתלמויות שנתיות למורים שנערכו בבית אב בנושאים: "מקום" ו"חפץ".
כל הסדנאות התקיימו במגמות אמנות בבתי הספר והן היו של כחמש שעות אקדמאיות.

מסגרת הסדנה הייתה:
לימוד משותף – כ- 30 דקות
תרגיל בסטודיו – 90 דקות
משוב עם התלמידות – כ- 60 דקות
משוב עם צוות המורים – כ- 45 דקות

הנושא המרכזי של הסדנאות היה "באר", כאשר הלימוד התמקד במפגש יעקב ורחל שבספר בראשית, יחד עם קטעים מהספר "שפת אמת". הלימוד לבש אופי עיוני, אלא היה בגדר "גירוי נפשי", כאשר העבודה בסדנה התבססה עליו דרך ביטוי חופשי, בדרך כלל בציור מופשט.
המשוב לאחר ביצוע הסדנאות בחמשת בתי הספר היה חיובי ביותר, גם של התלמידות וגם של המורות - זאת על אף המפגש החד-פעמי ללא רצף והמשך.

אוכלוסיית התלמידות המגוונות שנפגשנו אתן הביעו, כולן, סיפוק רב ממבנה הסדנה, מתהליך העבודה בסטודיו ומיכולת ההבעה האישית החדשה שהתגלתה.
על בסיס סדנאות אלו משרד החינוך פנה לבית אב בבקשה לתכנן ולבצע השנה כיתה ניסויית באולפנת נווה חנה באלון שבות במגמה לאמנות בכיתות י"א-י"ב. התכנית עוצבה בשיתוף צוות המורים: שרה לוסון, נעה כהן, פזית דרעי ומנהל האולפנה הרב רונן בן דוד.
הכיתה הניסויית מופעלת מאלול עד ר"ח ניסן. בכיתה 14 בנות מרקעים שונים וברמת יכולת מקצועית ואישית מגוונות. מטרת הכיתה הניסויית הנה לבדוק את לקחי המחקר שנעשה בבית אב לאורך השנים ובהתנסות שבהשתלמויות המורים. תהליך העבודה בכיתה משלב לימוד של מקורות, העמקת מודעות האישית של התלמידות כיוצרות - וכיוצרות בתהליך חידוש תרבות יהודית עצמית בארץ ישראל - והתנסות בטכניקות שונות ובסביבות שונות.

הצבנו, מן הבחינה המעשית, שלושה יעדים המתפתחים לאורך השנה וניצבים ביחס עולה בהתאם לרכישת מושגים וכלים מקצועיים. כל היעדים המעשיים משולבים בשיעורים עיוניים המבוססים על המקורות ושמטרתם הפנמת מושגי עומק ביהדות ופיתוח תודעת היחיד פנימה לתהליך היצירה האישית ומשמעותה במרחב התרבותי היהודי.
מסגרת הכיתה מחולקת לאורך השנה לשלושה שלבים כאשר לכל שלב יעד משלו:

  • "פתיחה" - שלוש סדנאות היכרות (לימוד עיוני , תרגיל מעשי, משוב) – היכרות בין צוות בית אב (אשר דהן והרב דוב ברקוביץ) לתלמידות, והיכרות השפה האישית על ידי הבנות תוך כדי הנחייה המובילה לביטוי חופשי בשפת האמנות מתוך התקשרות למושג הנלמד.
    הסדנאות מנחות מהלך מפתח תודעה אישית על בסיס שימוש בשפת האמנות המקצועית.
    מרכיב חשוב במפגשי הפתיחה היה המשוב. לתלמידות ניתנת האפשרות לתאר את מהלך החוויה, ובפני הכיתה נשמעים דברי התרשמות, ניתוח, ביקורת בונה והבחנות מהמנחים ומכל הנוכחים.
  • "העשרה מקצועית" - 5-6 סדנאות וסדנת אמן - (אשר דהן). היעד השני מבקש להעשיר את התלמידות במפגש מגוון עם טכניקות ודרכי הבעה דרך מתן תרגילים המאופיינים בכך שניתן בהם לקיים "טיפול" מתפתח ביצירה מתוך תודעה רוחנית.
    שלב זה מאופיין בהנחיה אישית תוך שימוש בטרמינולוגיה שהושגה מחיבור מושגי התורה ופרשנותם לשפת אמנות ברמה האישית. בשלב זה אנו נמנעים ככל שניתן ממרכיב הביקורת הקבוצתית.
    אחת הפעילויות המיוחדות היא סדנה פתוחה בטבע בתנאי מדבר תוך שימוש במרחב ובחומרים המקומיים. בנוסף שני שעורים הועברו בנושאים מרכזיים ביצירתיות על פי מקורות היהדות (הרב דוב), והתקיימו שיחות אישיות עם התלמידות לקראת "הפרוייקט".
  • "מיני פרוייקט" – פרוייקט אישי מלווה בכתיבת נייר עמדה העושה שימוש במונחים מקצועיים ומתעד תהליך אישי המורכב מהדרכה אישית, לימוד מקורות ועבודה בסטודיו.
    הנחיית הפרוייקט האישי מתיימרת להשתמש במושגים המגוונים שהופנמו משך הסדנאות תוך שמירה על עקרון חופש הביטוי מתוך עמקות רגשית וחתירת ההנחיה לביטוי מתוך השקפה יהודית.
    דיון על לקחי התהליך – משרד החינוך – מפקחים ומורים, צוות בית אב וצוות בית הספר.

    עבודות של איילה, סיון ושובל.

    הצילומים מראים את תהליך העבודה בשלושת מפגשי ההיכרות. נושא המפגשים התמקד דרך לימוד דימוי ה"באר" בכמה סיפורים מספר בראשית בתהליך של "נביעה" - עיצוב גבולות הנביעה - ויצירה משולבת של "דו-שיח" בין הנביעה לגבול. מהלך זה חוזר על מושגי עומק בספירות על פי הקבלה - חסד, גבורה, תפארת. על אף שהוזכרו הספירות תוך הסבר ראשוני, התרגילים לא כוונו לעבודה על הספירות עצמן. נהפוך הוא, השימוש בשפת הקבלה היה לשם העמקה של התודעה האישית של הבנות על אודות תהליך התהוות השפה האישית של כל אחת סביב המבנה הנפשי הבסיסי של נביעה - גבול - ושילוב נביעה וגבול.

בית מדרש תיאטרון תשע"ב

ומדי דברי בו אזכור מה ששמעתי קצת בני אדם טועין מדרך השכל בעיניין לימוד תורתנו הקדושה ואמרו כי הלומד ומחדש חידושים ושמח ומתענג בלימודו אין זה לימוד התורה כל כך לשמה כמו אם היה לומד בפשיטות שאין לו מהלימוד שום תענוג והוא רק לשם מצווה. אבל הלומד ומתענג בלימודו הרי מתערב בלימודו גם הנאת עצמו. ובאמת זה טעות מפורסו.
ואדרבא כי זה היא עיקר מצוות לימוד התורה להיות שש ושמח ומתענג בלימודו ואז דברי תורה נבלעין בדמו. ומאחר שנהנה מדברי תורה הוא נעשה דבוק לתורה. ומובא בזוהר הקדוש דבין יצר הטוב ובין יצר הרע אינן מתגדלין אלא מתוך שמחה, יצר הטוב מתגדל מתוך שמחה של תורה... הלומד לשם מצווה ומתענג בלימודו הרי זה לימוד לשמה וכולו קודש כי התענוג מצוה.
(האדמו"ר מסוכצ'וב – בהקדמה לספרו 'אגלי טל ')

בשנת הלימודים תשע"ב קיימנו בית מדרש למורות מגמות התיאטרון, את הרעיון יזמה רויטל זיוון שטרן מפקחת מגמות האמנות בחמ"ד ובתמיכה של תוכנית 'לב לדעת' בפיקוחו של ד"ר משה וינשטוק.
במהלך ההשתלמות למדנו תורה בכלים של תיאטרון. נחשפנו לדרכי לימוד המזמינים את הלומד להיכנס לפערים שבטקסט, לשאול שאלות, לתמוה, להיפגש מחדש, כמו הייתה זו פעם ראשונה עם המקורות, וליצור בכתיבה ובדרמה את הדיאלוגים שנוצרו בין הלומדות ובין המקור הנלמד.
את ההשתלמות ליוו ורד ליפשיץ וישי זינגר. ובמהלכה פגשנו יוצרים שונים (גבי לב, יונתן בילט, ברוך ברנר, יונדב קפלון והרב ורדי) מהם ומדרכי עבודתם קיבלנו השראה, כתבנו והעמדנו במה.
הייתה זו השתלמות בה התענגנו על לימודנו. בתפילה שיצר הטוב, התגדל מתוך לימוד ויצירה אלו, ושהיה זה לימוד צורה לשמה, לימוד תורה שנבלע בדמנו.