מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל החינוך הדתי

מדינת ישראל,

משרד החינוך

מחול

share
שתפו עמוד:
מחול

רציונל

נעלי בלט

המחול במקורות ובחיים היהודיים היה מזוהה עם אירועים, ציוני דרך ומועדים כחלק מביטוי רחב של חיים תרבותיים, קהילתיים ורוחניים.
בספר שמואל, מתואר דוד המלך כשהוא מבטא תוך כדי מחול ותנועה רגשות שאינם באים לידי ביטוי במילים. דוד מפזז ומכרכר לפני ארון אלוקים שחזר משבי הפלישתים. כמו כן מתוארים נביאים המתנבאים תוך כדי ריקוד, שהוא למעשה מחול תפילה אקסטטי (כשצולחת עליהם הרוח). אמנות המחול בכל צורותיה מהווה כלי מחלץ מהמציאות – דלת פותחת אל הרוחני הנובע מעולמות של הרגש.

תקופת הגלות התאפיינה בניתוק בין חומר לרוח ובין גוף לנפש.
"המודעות הגופנית עשויה להוות מרכבה לרוח האדם. החיות שבגוף הנה ביטוי חד ובלתי אמצעי לעולם הפנימי של האדם ולברכת חיותו. תנועה וריקוד הם כלים מעמיקים להבעת מה שחבוי בנפש. (געגועי ארץ, שבילים חדשים בגלות הארץ ישראלית, הרב דוב ברקוביץ. עמ' 77)
בימינו אנו מבקשים לחזור לחיבור מלא בין הגוף לנפש, חיבור יצירתי ואמנותי המאפשר מבע שלם רגשי ומעמיק וכך לרתום את אמנות המחול והתנועה ככלי להתפתחות מכלול האישיות. מרקם החיים הרוחניים ועולם הדת יכולים להתבטא באופן עמוק בחיבור בין הגוף לנפש ובשכלול יכולת ההבעה של הגוף.
מרתה גרהאם, היוצרת הגדולה של עולם המחול, כינתה את רקדניה אקרובטים של אלוקים, שליחיו של היוצר, וכנתה את הריקוד "השפה הסודית של הנפש".

מטרות הוראת המחול בחמ"ד

  1. היכרות עמוקה ומקצועית עם תחום הדעת על כל רבדיו: מעשיים תיאורטיים, ויצירתיים.
  2. חיבור ממשי ועמוק בין הגוף לרוח: לא עוד הפרדה וניתוק או הכחשה ופחד. החינוך המסורתי הדתי התאפיין בניתוק בין גוף לנפש, וטעון בחרדה סביב עולם איסורים. המחול מציע חיבור, היכרות, ואפשור לעיסוק בריא וחיוני בגוף כחלק ממכלול האדם השלם.
  3. עידוד מצוינות במחול: פלטפורמה לתלמידים ותלמידות בעלי יכולות בולטת בתחום המחול, וטיפוח יכולותיהם מתוך התמדה, נחישות משמעת, ניהול עצמי והצבת מטרות.
  4. פיתוח היצירה המחולית:
    א. טיפוח יצירה המחברת בין עולם המחול לעולמות התוכן היהודיים על כל רבדיה, מתוך חיבור פנימי ולא חיצוני. המחול כתפילה, כעבודת ה'.
    ב. עידוד ופיתוח יצירתיות עמוקה ככלי לביטוי אישי, רחב אופקים ופורץ דרך בתוך החינוך הדתי.  

תכניות הלימודים

  • היבטים עיוניים:

    • תולדות המחול
    • מוסיקה למחול
    • אנטומיה יישומית למחול

     היבטים מעשיים:

    • טכניקה: בלט קלאסי ומחול מודרני
    • כוריאוגרפיה ונייר עמדה
  • בתחום העיוני (50 אחוז) - היבחנות פנימית תוך בית ספרית.
    בתחום המעשי (50 אחוז) - היבחנות חיצונית על ידי בוחנים חיצוניים.

    בחינת בגרות בתחום העיוני על פי החלוקה הבאה:

    20% בחינה בכתב:
    10% תולדות המחול
    5% אנטומיה
    5% מוסיקה

    30% הערכה חלופית:
    על פי מודל לבחירה: ת.מ.י (תיאוריה – מעשה – יצירה), עבודת חקר, מטלת ביצוע, תלקיט, pbl.

    בחינת בגרות בתחום המעשי:
    ציון הבחינה יינתן על-ידי בוחנים חיצוניים, המאושרים על-ידי הפיקוח על החינוך למחול.
    מרכיבי הבחינה על פי החלוקה הבאה:
    20% טכניקה - בלט קלאסי ומחול מודרני-עכשווי (חלה חובת היבחנות בשני התחומים)
    20% כוריאוגרפיה
    10% נייר עמדה

    פירוט נוסף תוכלו למצוא במבנה בחינת הבגרות בפורטל עובדי הוראה מחול

    כיתת רסיטל ארצית של החמד:
    במסגרת בחינות הבגרות מתקיימת בחינת רסיטל ארצית לתלמידים מצטיינים בלבד בהיקף של חמש יחידות לימוד נוספות. מידע נוסף באתר מפמ"ר מחול.

    החל משנת תשפ"ד מתקיימת כיתת רסיטל ארצית של החמ"ד על מנת לקדם את המצויינות של תלמידות המחול הדתיות ולאפשר להן מסגרת איכותית להכנה לבחינות הרסיטל.