חודש טבת
מבוא
חודש טבת הוא החודש העשירי מיציאת מצרים והחודש הרביעי מראש השנה. חודש טבת חל בתחילת החורף בארץ ישראל. חודש טבת מוזכר בתנ"ך פעם אחת בלבד במגילת אסתר: "בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי הוּא חֹדֶשׁ טֵבֵת" (פרק ב', פסוק ט"ז). החודש מתחיל בחנוכה ומקבל את הארת הנרות על כל ימי החודש, אך חודש טבת נזכר גם כחודש של צער ופורענות. אנו צמים ב-י' בטבת בו החל המצור על ירושלים על ידי נבוכדנצר מלך בבל, מצור שהוביל לחורבן בית ראשון.
ח' טבת – הושלם תרגום השבעים
- דף לימוד יסודי - צעירים - להדפסה
- דף לימוד יסודי - בוגרים - להדפסה
- דף לימוד חטיבת ביניים - להדפסה
י' טבת - צום עשרה בטבת
-
מערכים
- עשרה בטבת באתר "אביטה" - רגיל, מנוקד
- לימוד עשרה בטבת
- קטע מידע ושאלות לעשרה בטבת
- תכנים באתר רבני בתי הספר
משחקים
- משחקים מקוונים "תענית ציבור" – אתר ש"י לילדים
-
- על חוסן וחוסן אמוני בשעת משבר - חומרי למידה לעשרה בטבת מבית 'יסודות'
- "המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה" - גיליון חמד"ת מס' 72 – עשרה בטבת נקבע כיום צום, שבו מתוך התחושות הפיזיות נגיע לרמה רוחנית המכירה בבית המקדש כמקומו המרכזי של העם היהודי. עלינו המחנכים מוטלת המשימה לברר עם בני הנוער את תפקיד הצום ותכליתו.
- כששמים וארץ מתחברים – שיעור על ירושלים לעשרה בטבת - לב לדעת
- משמעותו של עשרה בטבת – לב לדעת
-
- חיוב הצום ובעבור מה תיקנו אותו – הרב מרדכי אליהו זצ"ל
- הסבר קצר על מהות היום – הרב שמואל אליהו
- עשרה בטבת – הרב רן רשף
י' טבת - יום הקדיש הכללי
-
- אתר בשבילי הזיכרון - משרד החינוך ו"יד ושם" פעלו במשותף ליצירה של תכנית חינוכית ולימודית כוללת להוראת השואה בכל המגזרים ובגילאים השונים. מטרת התכנית להסדיר את לימודי השואה בכל שכבות הגיל, לבסס הוראה של תכנים ומושגים באופן ספירלי ולחנך לערכים אנושיים ולאומיים הקשורים לנושא. "חובה על עמנו, שידע לעצב זיכרון ולהעבירו מדור לדור, למצוא את הדרכים לשמר את זיכרון השואה והמורשת היהודית גם בדורנו ולעשות זאת בדרכים המתאימות ולתקופה שבה אנו חיים". (מתוך דף הבית של התכנית)
- חומרי הוראה באתר "לב לדעת"
- לקראת עשרה בטבת - הלבנה הלא מסוידת שלנו נוכחת יותר מתמיד - לכיתות עי"ס - צום עשרה בטבת בעיצומם של ימי מלחמה בישראל. פרק חדש בסיפור תקומת עם ישראל בארצו מתרחש לנגד עינינו, והזיכרון הלאומי מתעצב מחדש. בפעילות שלפניכם נעמוד על משמעות היום ונדון בחשיבותו של זיכרון משותף לחיזוק תחושת הערבות ההדדית בחברה הישראלית בכלל ובימי מלחמה אלו במיוחד.
- החוברת אמונתך בלילות - מיועדת למורה המחנך בחמ"ד המלווה מסעות בני נוער לפולין ומסעות משואה לתקומה בארץ, ובה מאמרים להרחבת הידע ולהעמקת המחשבה בנושאים אמוניים וכן פעילויות להעברה בכיתות.
- "ושננתם" – סוגיות מן המשנה וביטויים במקורות מתקופת השואה. לכיתות ו' - ז' בחמ"ד
המערכים המאוגדים בתכנית 'ושננתם' מאפשרים ביום הקדיש הכללי לחבר את לימוד המשנה לעילוי נשמת קורבנות השואה, עם שיח משמעותי אודות ההשתקפות של המשניות במאמציהם של יהודים בתקופת השואה להמשיך ולשמר את זהותם. המערכים מתמקדים בסוגיות מתוך המסכתות: ברכות, שבת, ר"ה, יומא וסוכות, ומאפשרים מגוון של דרכי לימוד. ניתן לקיים גם לימוד עצמי, חברותות או אף חברותות רב גילאיות או רב דוריות עם כערב לימוד משותף. - שבת בתקופת השואה - כיתות ז'-ט'
"בימי שבת בשעות הבוקר נפגשים לפעילות של תנועת הנוער הציונית, [...] מלמדים אותנו שירים בעברית, ומספרים לנו סיפורים מרתקים על ארץ ישראל [...] בשעת הסעודה השלישית המשכנו לשמוע מפי אבא אגדות על ארץ ישראל, כמו בימים ימימה. ימי השבת היו הימים היחידים בהם נדמה כאילו איננו רעבים, [...] התרוממות הרוח והקדושה המיוחדת של השבת תרמו כנראה לאשליה של תחושת השובע". (ברכה קרווסר). השיעור העוסק במסירות הנפש של יהודים בתקופת השואה לציין ולשמור את השבת עד כמה שיכלו, הוא חלק ממערך כללי העוסק בלוח השנה העברי בתקופת השואה, ובכך מהווה תרומה חשובה לשיח חינוכי סביב יום הקדיש הכללי לקורבנות השואה, כפי שנקבע על ידי הרבנות הראשית לישראל. - בר מצווה בתקופת השואה - כיתות ז'-ט'
שיעור מתאים במיוחד לקראת שנת בר מצווה, המביא את סיפוריהם של מספר ילדים אשר הגיעו למצוות בתקופת השואה. הם מציינים את קבלת עול מצוות במספר דרכים, ובעקבותיהם ניתן לדון משמעותיותיהם של מעגלי זהות שונים כגון משפחה, קהילה, הנהגה רבנית ועוד. השיעור הוא חלק ממערך כללי העוסק בלוח ההשנה ומעגל החיים היהודי בתקופת השואה, ובכך מהווה תרומה חשובה לשיח חינוכי סביב יום הקדיש הכללי לקורבנות השואה, כפי שנקבע על ידי הרבנות הראשית לישראל. - קולו של היחיד - קולו של היחד – כיתה י'
לקראת עשרה בטבת, אשר נקבע כיום הקדיש הכללי, המדגיש את הצורך בזיכרון אינדבידואלי, לצד המחוייבות של הכלל המערך 'קולו של היחיד קולו של היחד' מאפשר דיון בדרכי הזיכרון, במשמעותן של קהילה וסולדריות יהודית. - מדור לדור - חפצים במעגל הזיכרון- כיתה י'
המערך מאפשר, לקראת יום הקדיש הכללי, לדון עם התלמידים על דרכי הזיכרון, בעקבות סיפוריהם של מספר חפצים מתקופת השואה. בין החפצים ציוירי תנ"ך שיצר האמן קרל דויטש לביתו התינוקת, להמשכיות המורשת. - חיי תרבות ורוח במחנות העקורים – כיתה י' – (דגש על "קדיש")
קדיש אחרי אביך לא אמרת, מצבה על קבר אמך לא הצבת [...], ברצונך לעשות זכר לנשמותיהם. תיכנס לבית הכנסת ותשתתף עם הציבור ללמוד את 'המשנה היומית לזכר קדושי ישראל'. במילים אלו פנו נציגי הועד למען 'משנה יומית עולמית' לניצולים במחנה העקורים בברגן בלזן. המערך מציג את מגוון הפעילויות במחנה זה בקרב שארית הפליטה לצורך דיון חינוכי על המשכיות, זיכרון וחזרה לחיים, כנושאים העומדים בבסיס משמעותו של יום הקדיש הכללי לקורבנות השואה. - התמודדותו של האדם המאמין בשואה - כיתות י'-י"ב
מערך שנכתב על ידי הרב יוחאי רודיק, מפמ"ר מחשבת ישראל. במערך מקורות וקטעים המזמנים התעסקות בשאלות המאתגרות של הזהות היהודית והאמונה לאחר השואה. - יצירה מן המיצר - לכיתות י"א-י"ב בחינוך הממ"ד
מערך בין תחומי, אשר משלב יצירות אומנות, ספרות ועדויות בסוגיית התפילה בתקופת השואה, ובשאלת ההמשכיות לאחר השחרור. - אמונה בשעת משבר - כיתות י"א-י"ב
מאמר חינוכי המלווה בשאלות לדיון בנושא השאלה האמונית ודרכי ההתמודדות עם משבר האמונה בשואה. - 'את פתח': חוסן וחוסן אמוני אל מול משבר - פתיחתא, דף מקורות, הצעה לפעילות בכיתה, שקופיות לפעילות
- חומרים חינוכיים לעשרה בטבת באתר "יד ושם"
- טקסים ליום הזיכרון לשואה ולגבורה באתר "יד ושם"
- זיכרון השואה - לב לדעת על הויכוח שניטש בארץ לגבי מועד ציון יום הזיכרון לשואה ועל סוגיות של עיצוב זיכרון, הנצחה והאופן בו סוגיות אלה פוגשות את החברה הישראלית על גווניה השונים.
- "שם ונר - מערכי פעילות"
-
-
- הרבנות הראשית וזכרון השואה – הרב שמואל כ"ץ
- קביעת יום הקדיש הכללי – הרב שמואל כ"ץ
- הרבנות הראשית ויום הקדיש הכללי – הרב שמואל כ"ץ
- יום הקדיש הכללי מקוצר – הרב שמואל כ"ץ
- קביעת הרבנות הראשית את י' בטבת כיום זכרון לקדושי השואה – ממשנתו של הראשל"צ הרב יצחק ניסים, בעריכת הרב שמואל כ"ץ
- הרבנות הראשית והנצחת השואה חלק א', חלק ב' – מאמר, הרב שמואל כ"ץ
י' בטבת באתר "הידברות"
י"ב טבת – יום זאב ז'בוטינסקי
-
- זאב ז'בוטינסקי – דמותו של מנהיג – מערך כולל כרטיסיות להדפסה – מנהל חברה ונוער
- זאב ז'בוטינסקי – דמותו של מנהיג – 'על סדר היום' – מינהל חברה ונוער
- יומן מסע – בעקבות סיפורו של זאב ז'בוטינסקי – מרכז נע"ם - נוף, עם, מורשת) – פעילות
- חומרים ופעילויות – פורטל עובדי הוראה מרחב הפדגוגי
-
- חדשות מהעבר – ז'בוטינסקי, תנועת בית"ר וההעפלה (14:33)
- ז'בוטינסקי עכשיו – על השפה העברית (1:14)
- ז'בוטינסקי עכשיו – על נשים ושוויון (1:31)
- סיור וירטואלי במוזיאון ז'בוטינסקי (16:34)
- מי היה זאב ז'בוטינסקי? מסבירים (2:53)
- עשר עובדות על זאב ז'בוטינסקי – מאת נשיא המדינה ראובן ריבלין (2:25)
- ז'בוטינסקי בהרצאה על ארץ ישראל, 1934 (1:31)
כ' טבת – יום פטירת הרמב"ם – שבוע הרמב"ם
מערכונים (יסודי) – סרטונים לדמותו של הרמב"ם – מרכז מורשת הרמב"ם
כ"א טבת – יום הלשון העברית
-
- יום השפה העברית – חומרים ופעילויות במרחב הפדגוגי – פורטל עובדי הוראה
-