חודש אדר
הקדמה
חודש אדר הוא החודש השנים-עשר במספר והאחרון לחודשי השנה כשמונים את החודשים החל מחודש ניסן כמו בתורה. חודש זה חל בסוף החורף בארץ ישראל.
"משנכנס אדר מרבין בשמחה" חודש אדר, בו אנו מציינים את חג הפורים, מתאפיין בשמחה כבר עם כניסת החודש. השמחה נובעת מגודל נס הפורים שהיה ליהודים בחודש זה ותפיסת חודש אדר כחודש שגזרות רעות יכולות להתהפך בו לטובה. תכונה זו טבועה בחודש אדר כבר במגילת אסתר: ”הַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה” (אסתר,ט',כ"ב).
בשנה מעוברת, מוסיפים חודש אדר נוסף על מנת שחג הפסח יתקיים באביב, כפי שהתורה מצווה אותנו. לאור כך ישנם שני חודשי אדר: אדר א' (ששמו הרשמי הוא אדר ראשון) ואדר ב' (ששמו הרשמי הוא אדר שני) בשנה מעוברת מקיימים את ימי הפורים באדר השני כדי לסמוך את השמחה על גאולת פורים לגאולת מצרים.
לוח חודשי
יסודי
- קובץ מעוצב סגור לעריכה
- קובץ מעוצב פתוח לעריכה
שנה מעוברת
מאמר על שנה מעוברת הרב שמואל כץ
הלכות שנה מעוברת - דפי לימוד ושאלות הרב שמואל כץ
יום האישה הבינלאומי
-
רבות בנות עשו חיל גיליון על סדר היום - חמ"דת מס' 169. מטרות הפעילות הן לעורר דיון באשר לנחיצותו של היום ובאשר לתכנים שראוי לעסוק בהם ביום זה וכן לברר את יחס המשתתפים להיבטים בסוגיית מעמד האישה בחברה הדתית.
יום פטירת משה רבנו ויום הזכרון לחללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע
ז' באדר
-
-
כל עוד מישהו זוכר אותנו, אנחנו חיים גיליון על סדר היום חמ"דת מס' 186.
מתוך המחויבות לזכור ולהנציח את הנופלים, חשוב לייחד מקום לאלו שאין למשפחתם קבר לפקוד. לפיכך עלינו, אנשי החינוך, לעודד את בני הנוער לסייע בפעולות הנצחה וזיכרון ולספר את סיפורם של הנעדרים ושל הקבורים בקבר אחים כדי לתת פנים לנופלים ולהנציח את זכרם.
יום הזיכרון ליוסף טרומפלדור
י"א באדר
-
גיבורי המחרשה והשלח - גיליון על סדר היום מס' 114.
בפעילויות שבגיליון יכירו בני הנוער את סיפור תל חי ואת דמותו של יוסף טרומפלדור וידונו במשמעות מיתוס תל חי אז והיום.
פורים
י"ד-ט"ו באדר ב'
-
- דברי הפורים האלה - מגילת אסתר מדריך לגננת, כתבה: ורד ינאי
-
-
- להיות בשמחה – זה באחריותך - מערך שיעור העוסק בסוגיית שתיית האלכוהול בפורים ובכלל. מסייע להבנות את התפיסה ששמחה ברת קיימא היא כזו שנקנית כמידה בנפש ואינה תלויה בגורם חיצוני.
- על מסכות וערכים – גליון חמד"ת מס' 28 העוסק במקומו של היושר על היבטיו השונים בסולם הערכים האישי של התלמיד.
- עשה לך רב פורים – גיליון חמד"ת מס' 24 המדגיש כי אירועי הפורים הם חלק מה"אני מאמין" החינוכי של בית הספר ועל כן תוכנם מבחינה חינוכית ערכית צריך להיות בהתאם.
- השמחה שישמח האדם... עבודה גדולה היא - היהדות מדגישה את חשיבות השמחה בקיום המצוות – "עבדו את ה' בשמחה בואו לפניו ברננה". בפעילות זו נקדם את ההבנה כי היכולת להיות שמח תלויה גם בבחירה האישית של כל אחד וכי מידת השמחה דורשת עבודה פנימית מתמדת.
- איך שמחים? - לב לדעת דרך מעשה של ר' נחמן מברסלב נתחקה אחר פעולותיו ודמותו של 'מתקן הדברים', וננסה ללמוד ממנו איך שמחים. בייחוד כשהדברים לא כל כך מסתדרים...
- הסתר אסתיר - לב לדעת – על "הסתר פנים" ו"ההסתרה שבתוך ההסתרה". כיצד ניתן לחדד את המבט ולנסות להיות מודעים למה שנסתר מאתנו?
- משימות, הפעלות ודיונים משפחתיים לסעודת פורים - אתר כיפה
- פורים - הסיפור האמיתי סרטון שמחבר את סיפור המגילה לרקע ההיסטורי ולאקטואליה (7:56 דקות)
- תענית אסתר מה פתאום צמים יום לפני פורים? מה המשמעות של תענית אסתר ושל חג הפורים בכלל? (4:35 דקות)
- ארבע חזיתות - ארבע מתנות" - על העבודה הרוחנית המיוחדת לפורים מהי העבודה הרוחנית של פורים? במה החג הזה אמור להעצים אותנו ולתת לנו כלים להתמודדות טובה יותר עם החיים? ארבעה כיוונים לארבע חזיתות התמודדות. (הרב יוני לביא, 21:28 דקות)
- הרב והפרופסור: פורים ומוסר האם הריגת שונאי היהודים שתכננו להשמידם, המתוארת בסוף המגילה, היא מוסרית או לא? אלעזר שטורם מארח את הרב אורי שרקי ופרופסור קרלו שטרנגר בפרק מיוחד לפורים של 'הכל פתוח' (ערוץ אורות, 8 דקות) לב לדעת.
- מה בין רגשות לריגושים - הרב חיים סבתו
- עשרת הדברות לאנשי חינוך לחודש אדר מוצלח – נקודות למחשבה לאנשי חינוך, לקראת חודש אדר
- פורים כמו אורי – לימוד מדמותו של אורי אורבך ז"ל – כיצד לצחוק ולשמוח מבלי לפגוע באחר