מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל החינוך הדתי
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חינוך חברתי ערכי

share
שתפו עמוד:
חינוך חברתי ערכי

ילדים שוכבים על הגב

החינוך החברתי-ערכי הינו תחום מרכזי באורח החיים הבית ספרי, תחום זה קשור בחווית הלמידה של התלמיד בכל התחומים ובכל שלבי הגיל.

את תחום החינוך החברתי ערכי מוביל הרכז לחינוך חברתי ערכי באמצעות בניה של תכנית עבודה שנתית, עבודה בשיתופי פעולה עם הצוות החינוכי בבית הספר, חבירה והובלה של אירועים מרכזיים יחד עם בעלי תפקידים בבית הספר.

תחום זה כולל בתוכו היבטים שונים של חינוך התלמידים לחיים בחברה ומתן הזדמנויות להתנסות בתהליכי הובלה ויזמות, זאת לצד חינוך ערכי המלווה את התלמידים במעגל השנה ובמעגל החיים.

תחום החינוך החברתי ערכי יבוא לידי ביטוי במעגל האישי, הכיתתי, הבית ספרי והקהילתי.

העשייה החברתית-ערכית בבית הספר סובבת סביב 3 צירים מרכזיים: הציר הארגוני, הציר הערכי וציר המעורבות החברתית.

ציר ארגוני

מבנה ורציונל

הציר הארגוני הינו אחד משלושת הצירים המרכזיים בחינוך החברתי ערכי, ציר זה כולל בתוכו את שגרות העבודה בעבודת הרכזים ובסדירויות הארגוניות הבית ספריות המקדמות את התחום.

במסגרת זו נכלל גם היותו של הרכז שותף פעיל ומרכזי בצוות בחכמ"ה (בית חינוך כמשפחה), שהוא הצוות הניהולי המוביל את המערכת הפנים בית ספרית בתחומים שונים.

מבניות העבודה של תחום החינוך החברתי ערכי כוללת היבטים ארגוניים של: תכנון, כתיבת ת"ע, הצבת מטרות ויעדים, דרכי פעולה ותוצאות מצופות מהמעשה החינוכי. את אלו ילוו תהליכי משוב ובקרה לשם הפקת לקחים וטיוב העשייה.

מפתח הלב מתוך אמונה

הציר הערכי הינו אחד הצירים המרכזיים בתחום החינוך החברתי-ערכי ובא לידי ביטוי באמצעות תכנית "מפתח הלב מתוך אמונה", שהינה תכנית ספירלית, המאפשרת חינוך לערכים בהתאם לחודשי השנה.

התכנית משלבת למידה והעמקה לאור שישה שבילים ערכיים. כל שביל מייצג ערך ליבתי בחינוך לערכים.  בכל שנה התלמיד יצעד בשני שבילים מתוך השישה, כך שבשלב הגיל היסודי התלמיד עוסק בערכי הליבה פעמיים, באופן מותאם גיל וספירלי. 

תכנית זו, פרושה על פני השנה כולה וכוללת למידה ערכית-חברתית של ערכים ממוקדים. הלמידה מאפשרת 3 היבטים:

  1. למידת הערך
  2. חוויה ורלוונטיות של הערך לחיי התלמיד
  3. התנסות של יישום הערך במרחב הכיתתי, הבית-ספרי והקהילתי

תכנית זו מתקיימת אחת לשבוע במסגרת שעת חינוך - מפתח הלב מתוך אמונה, ויישומה מאפשר הדרגתיות והבניית הידע החברתי של הלומדים.

נושאי תשפ"ה

ערכי מפתח הלב מתוך אמונה - תשפ"ה

ליתר ערכי חינוך חברתי ערכי

ציר מעורבות חברתית

"הקהל למען ציון"

בחודש חשוון - צועדים בשביל המעורבות החברתית - "הקהל למען ציון". כל ענינו של חודש זה ונושא זה הוא לאפשר הזדמנות ומסגרות להתנסות בהובלת תהליכי יזמות ומנהיגות. לדוגמא: "תפקיד לכל תלמיד" - בחירה, ייעוד, מחויבות והזדמנות של כל תלמיד לבחור ולהיבחר לתפקיד בחברת הילדים בבית הספר.

הקמת מסגרת "הקהל למען ציון" - מנהיגות צעירה הפועלת למען האחר בכיתה, בביה"ס ובקהילה.

תכנון ולימוד שלבי היזמות - הצורך, בחירת כיוון, תכנון, ביצוע, משוב.

יוזמה כיתתית / בית ספרית / קהילתית בהלימה למעגלי חזון החמ"ד – בין אדם לעצמו, לאלוקיו, לזולתו, לעמו, לארצו ומדינתו.

מעורבות חברתית - הטמעת התפיסה והעוגן ומתן הזדמנות בכל פעילות, לימודית וחברתית, בבית הספר ומחוצה לו.