בכיתות הצעירות מוטל על המחנכים והמחנכות להכניס את הילדים והילדות לעולמה של תפילה ולהדריך אותם בצעדיהם הראשונים בה. בכיתה א' מקובל לחלק לתלמידים סידור ונדרשת הדרכה בסיסית לשימוש בסידור.
תכנית הלימודים בנושא תפילה לכיתות א - ב' כוללת את הנושאים העיקריים שיש לעסוק בהם בלימוד ראשית תפילה, בהכרת הסידור ובחווית התפילה.
תפילה
מבוא
חז"ל לימדונו שהתפילה היא עבודה שבלב. עבודה שבלב היא אתגר גדול שמלווה את האדם לכל אורך חייו.
התפילה הינה כלי יקר בידינו, והיא נותנת פתח עבור הציבור ועבור כל יחיד ויחיד להביא את רחשי הלב בפני בורא עולם, להזדהות עם כלל ישראל ועם הפרט ובקשותיו. התפילה נותנת חיות לאדם ומחברת אותו באופן מעשי עם האמונה, הרצון, ההכרה בבורא עולם וביכולותיו, עם הקביעות היום יומית של הבנת מקומו והפניה אל ה'.
עם זאת, החיבור לתפילה דורש מאמץ רב ועשוי לעבור על פני קשיים לא מועטים כמו שאמרו לנו חז"ל "איזוהי עבודה שבלב – זו תפילה". חז"ל הגדירו את התפילה כעבודה ובכך העבירו את המסר הנדרש להכרתה, להתחברות אליה ולשמחה בה. על כן מוצאים אנו את ההכנות הנדרשות לתפילה וכבר אמרו במשנה כי חסידים ראשונים היו שוהים שעה אחת ומתפללים, כדי שיכוונו את ליבם למקום.
חלוקת מבנה התפילה
תכנית השש שנתית להוראת תפילה בבתי הספר היסודיים.
תכנית זו הנה מודולרית והיא בבחינת הצעה.
אנו מבקשים כי השימוש בה יעשה באופן מושכל המותאם לקהילת בית ספרכם.
תכנית לימודים כיתות א'-ב'
-
-
- 4 שעות - מבוא לתפילה: מהי תפילה? למי מתפללים? מה מטרת התפילה? תפילה עבודה שבלב מול הקב"ה. חשיבות התפילה דורשת הכנה לתפילה – נקיון, בגדים, מקום ראוי
- 2 שעות - מקום וכוון התפילה: תפילה בבית כנסת מקדש מעט כוון התפילה לבית המקדש
- 4 שעות - מקורות התפילה ומבנה הסידור: אבות תיקנום, קרבנות, היכרות עם הסידור, כבוד התפילה, מבנה תפילת שחרית
- 5 שעות - ברכות השחר: הכרות כללית, מידת הכרת הטוב בברכות השחר, ברכות התורה, אין להם שיעור
- 5 שעות - פסוקי דזמרה: מבנה וערך מרכזי (שבח), ברוך שאמר, אשרי, פותח את ידך, ישתבח
- 6 שעות - קריאת שמע וברכותיה: קבלת עול מלכות שמים ועול מצוות. משמעות הברכות, התקשרות לה', קריאת שמע, פרשיות, דיוק והבנה, הלכות ק"ש
- 4 שעות - תפילת שמונה עשרה: משמעות, מבנה, ברכת אבות, שומע תפילה
תכנית לימודים בכתות ג'-ו'
בכיתות הבוגרות הקשיים בתפילה חד גונית שאינה מחדשת לתלמידים מובילים למצב שבו יש תלמידים שאינם משתתפים בפועל בתפילה. יש לציין כי להוספת שירים והארכת התפילה אינם קולעים לכל התלמידים.
תכנית הלימודים בנושא תפילה לכיתות ג' – ד' כוללת את הנושאים העיקריים שיש לעסוק בהם בלימוד ובחווית התפילה. בכיתה ו' יש אף להכשיר את התלמידים לתפילה במנין השונה בענינים רבים מהתפילה בכיתה.